2010-08-05 - Miriam R

1 av 1

Utan tvång är bäst

Det här med att kunna gå klädd hur man vill.


Annons

Tänkte på det imorse bara när jag såg på en iransk tv-kanal på de kvinnor som är tvungna att bära slöja på huvudet och gå i lite mer pösig klädsel. Visst det är bra, men varför tvinga kvinnor att göra det? Är det inte bättre att låta kvinnorna göra som de vill och välja deras egen väg? Alla muslimer bär inte på slöja och alla som bär slöja är inte muslimer.

Jag tror att på det viset som de gör i Iran får de flesta kvinnor att lämna islam så fort de kommit ut ur landet. Varför inte vara muslim och ha sin frihet och kunna välja helt själv och kunna bo kvar i landet. Jag känner jättemånga iranier som kommit till Sverige, det första dom gör i Sverige flygplatsen är att ta av sig slöjan och börja bära kort-kort och på det sättet tror de att de har fått "friheten" nu. Jag förstår dem. Då dem ser hur "strängt" islam är i Iran eller hur de upplever det så blir det att de bara vill ut ur det. Varför inte bara skapa frihet åt allt folk, för både män och kvinnor i från första början? Islam skulle ha varit mycket starkare i Iran än vad den är nu tror jag. Visst vi ser på media att islam hyllas i Iran. Men verkligheten då? Allt vi ser i media är inte sant.

Jag tror inte att det finns tvång i islam. Tips och råd kan man ge, men att tvinga någon att bli muslim eller tvinga någon till att göra något tror jag är helt fel. Det existerar inte i islams värld. Genom att tvinga skrämmer man bort folk. Men genom att göra det på ett fint sätt som att ge råd och tips och förklara islam så skulle folk inte göra så som de gör idag.

De jag hört av vänner som bott i Iran är helt sjukt! För ungefär två veckor sen satt jag med två afghanska tjejer som är födda och uppvuxna i Iran. De berättar hur hemskt de beter sig mot afghaner där. En av tjejerna säger; ”Jag har aldrig känt mig som en iranier även fast jag är född och bott hela mitt liv i Iran, jag har alltid varit utanför. Vi får inte gå samma skola och vi får endast gå upp till en viss klass så vi får nästan aldrig avslutade studier. Och vi blir aldrig iranska medborgare.”

Hon säger även att på "ashour" då shiamuslimerna går ut på gatorna och visar sin sorg så finns det kvinnor som lägger på högsta volym och dansar. Man bara okeey, är inte Iran ett shiamuslimskt land? Och är detta islam? Hon avslutar med att säga; ”Iran är inte ett muslimskt land.”

Av min förvånad så kommer det inte ut några ord. Jag blir helt tyst. Det var inte det jag hade trott att man gör i Iran. Men man får höra sånt av folk som upplevt saker. Inom islam ska du hjälpa din syster och bror, sak samma vart han/hon kommer ifrån. Profeten Mohammad (SAW) hjälpte en jude. Så ska inte vi hjälpa våra systrar och bröder i islam även fast vi inte har samma etnicitet?

Det finns både nackdelar och fördelar med Iran. Iran är perfekt för oss som inte bor där. Eller kan man säga så? Jag menar att när jag t.ex. åkte till Iran lärde jag mig mycket islam och mycket annat också. Det verkar som att de som bor i Iran har det skit medans de som åker dit som turist för att lära sig islam får mycket nytta och ser Iran på ett annat sätt och får en helt annan syn.

Nu när jag hört några berättelser och själv åkt dit och sett så är det helt annorlunda! Tyvärr.

Jag är inte emot Iran, jag är själv iranier och stolt över det men regeringen och den islamiska republiken kanske inte gör deras rätta grej där. Jag är inte så lärd men jag talar endast för det jag hört, läst och sett!

Jag kan hålla på och skriva i dagar om Iran men det orkar jag inte göra. Jag har andra värderingar och åsikter kring det med klädsel etc. Inshallah så tas det upp mer om det senare.


Dela med dig av denna artikel på:




Kommentera


Logga in eller skapa en användare, eller kommentera som gäst nedan.

Kommentera som gäst

4 + 2 =


  • Anmäl

    484 dagar sedan av stiftprinsessan
    Sedan kan man diskutera om det är så smart att införa frihet. Vi ser ju hur det gick med den svenska tron när prästerna slutade predika och började mesa med sin församlig för att tillfredsställa vår nya tid. När prästerna kör på och predikar det som står i bibeln så får alla ångest och hatar religion, medan nu när de bara tåfjuttar i sin tro och att tala om den så kommer inte direkt guds ord till tals, utan den nya tidens ideal med frihet. Jag vet inte om ni fattar vart jag vill komma, det är så tidigt på morgonen >.< Men jag är varken för eller mot slöja eller islamism, fast jag förstår varför ledargubbarna i Iran är stränga med regler. Jag gillar hur du skriver, Miriam.

  • Anmäl

    536 dagar sedan av Leila
    Sluta diskutera! Ni kommer inga vart! :/ Ni diskuterar ju inte utan ni bråkar nu..

  • Anmäl

    539 dagar sedan av Feras
    Salam! Alla har självklart rätt till sina åsikter oavsett vad man tycker. Och man förtjänar respekt som människa. Jag har läst både inläggen om Iran och måste säga att det var en del intressanta punkter som togs upp där. Både i inlägget och bland kommentarerna. Eftersom fokus låg på Hijab så vill jag gärna kommentera det. Anledningen till att man måste ha slöja i Iran är för att majoriteten av det iranska folket röstade fram detta och stödjer detta. Annars hade den lagen inte funnits. Därför är det enligt mig fel att jämföra med Irak eftersom Irak är under ockupation och dessutom ingen "Islamisk Republik" som Iran. Sen är det självklart att alla i Iran inte är religiösa eller bra människor. Det är en omöjlighet i ett så stort land. Och bara för att man jobbar för någon statlig myndighet eller dylikt så innebär det inte per automatik att man representerar det Rättfärdiga Islamiska Ledarskapet i Iran. Slutligen vill jag citera den stora martyren Ayatollah Beheshti som sade följande om Iran: "Iran är de förälskades land, inte de förståndigas land" Källa: http://www.youtube.com/watch?v=aW_BXhMG_2w

  • Anmäl

    539 dagar sedan av Miriam
    hejsan allihopa! Vill bara säga först tack så jättemycket Summeyye! Du fick mig att slippa skriva så mycket hehhe.. du förklarade allt såväl! Tackar dig! :) och alla andra som förstårr mitt syfte med detta inlägg! Efil : Jag är inte emot Iran. Iran är ett starkt land! Men jag tror inte att du förstårr vad meningen med inlägget är! Jag kan såklart sitta och skriva om allt annat där man har slöjförbud men det var inte meningen med detta inlägg! Vill säga att jag älskar hizbollah och iran;) och klart peace vare med dom! Men var snäll innan du kommenterar så läs början av inlägget så förstår du syftet kanske?!

  • Anmäl

    539 dagar sedan av elif
    japp alla klaga bara på iran, bara för att iran inte slickar röv till USA och västvärlden så ska alla hacka på de. iran är det friaste landet i världen enligt mig, de är de enda som stått upp mot usa och sagt nej. ja men att afganerna inte behandlats perfekt beror kanske på omständigheterna som landet befann sig i. och om du ändå ska ta upp friheten att klä sig som man vill och påpeka tvånget att bära slöja i iran så ska du även ha modet att ta upp vrf man har slöjförbud i ex turkiet. elr kanske vrf kvinnor inte ens får sitta bakom en bil ratt i wahabi saudie arabien. Iran är shiaislams enda stolthet..finns ingen vi kan lita på elr luta mot. länge leve hizbollah och iran !! peace

  • Anmäl

    539 dagar sedan av Iman
    hej jag vill bara kommentera lite från allas åsikter o med det menar jag inget utan jag bara sätter min åsikt som extra i mellan. jag håller med mariam med hennes åsikt i vissa delar eftersom nu för 1 vecka sedan har jag kommit tillbax från iran o har varit där i 45 dagar(rätt länge). det som jag håller med i hennes åsikt är(eftersom jag har också iranska rötter o massor med släktingar där) att jag tycker verkligen lite synd om iranska tjejer där spc de som är inte muslimer för min kusin körde oss runt i staden esfahan där kristna människor bosatte sig(klart det fanns kyrkor där) men flickorna/kvinnorna var tvungna o bära slöjan o deras still som en beslöjad flicka/kvinna var inte acceptabelt inom iranska repoblicen och blev straffade och nerslagna/fångade av polisen. jooo viiist landet är islamsk land meeen irak (jag är irakier) är mer islamsk land eftersom många imamer och imam ALI aleh el salam e begravd där men kvinnorna e inte tvungna o bära slöja i hela landet, landet består av många religioner som mandai,yezidi,kristna o mykt annat men det gör säkert iran oxå jag känner vänner som e manday och som har släktingar som bor i iran som är tvungna o bära slöja.jag har inget emot islamska repobliken jag har tilloch med bott i iran i 7 år men ändå så tycker jag att 50% nästan av alla beslöjade där tror och bryr sig inte elr rätt sagt är trötta på den stränga reglerna. jag tycker iran är i stort del demokrati land gemför med andra muslimska länder som saudiarabien där kvinnorna får ej köra bil elr resa osv. vf kan nt landet vara fri o de som vill bära slöja på rätt sätt o de som nt vill, sluta bära den för slöja är krav som Bahlool sa o den måste man följa rätt annars så får man bara lägga ner allt o sluta låtsas att man bär den. aa ja känner många muslim tjejer som nt bär slöja men som ber o har långa o täckta kläder, jag har inget emot de man kan tolka det på sitt sätt. om mig :jag bär slöja och har långa kläder och har bärt de sen jag var 9 år gammal för alla i mina släktingar (kvinnor) bär det. hoppas ingen blir sur eller arg på det jag har sagt för jag har bådde levt o sett och hört vad som pågår i iran o brukar resa ditt vartända sommarlov. :)

  • Anmäl

    539 dagar sedan av Mona
    Suuuuuuuccckkkk idiotisk tänkande, jag tror att ditt syftet utifrån din fantastiska inlägg är att irritera Miriam och kanske förstöra hennes bild på bloggen, men Allah är alltid men starka muslimer!! tjejern ni är verkligen underbara, fina ord <3<3

  • Anmäl

    539 dagar sedan av Sumeyye
    Ve Aleykum Selam, Amanda Du har faktiskt rätt, det var fel av.. jag tänkte nog inte helt öppet innan jag öppnade munnen, hoppas att Gud förlåter detta. Tack för att du påminde ;)<3

  • Anmäl

    539 dagar sedan av Amanda
    salam aleikum syster sumeyye, det är bra att du försvarar Miriam mash'Allah. Bara en sak jag ville påpeka som du skrev angående 'muslimer som spränger sig själva' - Att dem inte är muslimer?! Att spränga sig själv gör inte att man går ut ur islam, alltså det är varken Kufr eller Shirk att spränga sig själv. Och sanningen är ju såklart att ja, de som gör detta kommer att få stå till svars för detta så som vi alla får stå till svars för våra handlingar. Men det är inte upp till oss att dömma alla som har sprängt sig själva att de ska bli straffade. Varför säger jag det? För det finns två åsikter, en är att det är haram, en annan är att det är tillåtet MEN med regler - som sheykh al-Albani förklarar här tex, http://www.youtube.com/watch?v=zbkDRfOe2bQ Jag säger inte nu att alla som gör detta har gjort rätt, det enda jag säger är att vi kan inte dra alla över en kam. De som gjort detta är muslimer och om deras gärning kommer orsaka någonting dåligt för de själva eller bra för de själva återstår att se på Domedagen. salam aleikum

  • Anmäl

    539 dagar sedan av Sumeyye
    Bahlool: Vad du eller andra anser vara fel spelar ingen större roll..du erkänner själv att du och de dina är okunniga..ska jag då verkligen bry mig om vad okunnigt folk säger om saker och ting? lol och dubbellol... Jag: Det visar sig att vad Miriam och någon annan faktiskt säger spelar mycket roll för dig.. när har Miriam erkänt att hon och sina vänner är okunniga? Eller var det du som lekte Miriam och erkände för dig själv? Haha ganska komisk tanke… 33 årig man som leker en annan för att bevisa sig inför jag vet inte vem… mamsen kanske? HAHA!

  • Anmäl

    539 dagar sedan av Sumeyye
    Bahlool: på samma sätt vet du inget om mig och mitt liv och du vågar klanka ner på mig..men du är som miljoner andra, okunniga och storkäftade Jag: Vad vet du om Miriams liv? Hur vågar du klanka ner på henne? Du kanske är en utav de många miljoner…? Eller är det jag som har missuppfattad?!

  • Anmäl

    539 dagar sedan av Sumeyye
    En sak till! Du säger följande: loooooooool Det är det sista inlägget jag gör i det här ämnet och i din blogg, man blir bara fördummad... Så man ska inte kalla muslimer för idioter? varför inte? Menar du att 1.6 miljarder muslimer är immuna mot dumhet eller ointelligens? Så de som spränger sig upp i luften, de som leder Irak de som är blåsta, handikappade och gud vet vad, alla de får man inte kalla för idioter? Så när du är blåst, då får man inte kalla dig för blåst eller idiot för att du är muslim? Ja mkt intelligent uttalande..lol... Och jag säger: Den som spränger sig själv upp i luften… jag vill försäkra dig om att denna inte är muslim, hur mycket den än kallar sig själv för det. Nu syns det att det är du som återigen är den ointelligenta mista Bahlool’en. Du ser på tv och hör en massa fasa fiso om så kallade ”muslimer” som begår sånt skit! (Ursäkta språket!) Skadar man sig själv - speciellt som muslim - begår man ett stort haram (synd). När man skadar sig själv, skadar man en produkt som Gud har skapat, dessutom är den produkten en gåva från Gud till dig. När man skadar något som Gud har skapat så kommer man tyvärr få stå till svars för detta. En heder muslim bör veta dessa värderliga punkter, och den som gör det begår inshaAllah inte den dumheten. Detta kan nästan förknippas med terrorism, ingen riktig muslim som har övergett sitt hjärta och själ till Gud kan vara terrorist - det är nämligen, liksom att skada sig själv, ett stort haram. Vem som helst kan kalla sig för muslim och begå grymma saker. Varför skulle den personen ens ge sin tid att göra detta? Jo, det vet endast Gud. Den personen har lyssnat på djävulen sittande på vänstra sida… som vi nog också vet är islam, diverse muslimerna de som är minst omtyckta av andra. Så för att visa muslimerna dumma och grymma gör man sitt allt. Säger jag att alla muslimer är bäst, att dem som roar sig med djävulska saker inte är muslimer? Nej! Absolute inte, det finns massor av även oss muslimer som heller inte är perfekt, då skulle jag vilja hålla med dig om att, på sätt och vis, kalla de för idioter. Men jag skulle hellre vilja avstå och låta Gud döma. Man vet nämligen aldrig vad som döljer sig bakom det hela. Livet är ett test.

  • Anmäl

    539 dagar sedan av Sumeyye
    Bahlool vem är egentligen idioten här, är du en man (dessutom 33 år?!) så, snälla uppför dig som en. Jag skrattar käken av mig, upp och ner här borta… Det låter så himla dumt att det är så dråpligt. … Jag menar då inte dina åsikter och kunskaper angående de olika sakerna som har tagits upp i diskussionen, utan hur en uppvuxen mammas pojke faktiskt inte har den styrkan att dölja sin irritation gentemot någon som enligt dig består av låga kvalitéer… jag måste tyvärr meddela att du utan någon aning förödmjukar dig själv med en sådan stor stolthet du gett dig som hopp om att The Real Big Sucker inte är du. Vi antar nu att Miriam är idioten, fjortisen, den som äger noll kunskap om islam… Om du själv var en människa med en beundrande moral och etik, en riktig kulturerad Man – skulle du helt och hållet inte ens kommenterat från början med nonchalanta ord så som idiot, fjortis och även ”LOL”… Varför? Jo, för att du redan då skulle ha förstått att denna fröken inte är någon värt att tala med. Enligt dig (IGEN) blev Miriam ledsen över att du kallar henne fjortis. Är du en tuff man nu, som vågat kalla en ynklig muslimsk tjej för så ”fjortis-aktiga” ord? Var du en gentleman så skulle du istället för att visa olärda sidor av dig, kanske be till Allah om att visa henne den rätta vägen… En genuin människa beter sig alltid, i vilken som situation – mäktigt artig och lärd och det spelar ingen roll ifäll man är shia/sunni muslim, jude, kristen... Vis respekt istället, vill du inte det, OK that’s fine… du kan lika gärna konservera det i ättika så det inte ruttnar ifall du skulle behöva det nån gång i livet… men då måste jag säga att den respekten inte förblir sött, däremot riktigt syrt! … jag vet nu inte sanningen bakom det hela när det gäller frågan om Iran, så där vill jag inte lägga mig i.

  • Anmäl

    539 dagar sedan av Lisa
    Trist med muslimer som tilltalar andra muslimer på det här sättet. Man kan faktiskt säga sin åsikt utan spydigheter och översitteri. Fortsätt skriv Miriam, ta ingen skit! ;)

  • Anmäl

    539 dagar sedan av Duaa
    Håller med dig miriam till hnudra % skit i alla andra jag håller med dig. Bahlool alla har sina åsikter låt henne skriva vad hon vill som hon låter dig skriva det du vill i DIN blogg.

  • Anmäl

    539 dagar sedan av Bahlool
    loooooooool Det är det sista inlägget jag gör i det här ämnet och i din blogg, man blir bara fördummad... Så man ska inte kalla muslimer för idioter? varför inte? Menar du att 1.6 miljarder muslimer är immuna mot dumhet eller ointelligens? Så de som spränger sig upp i luften, de som leder Irak de som är blåsta, handikappade och gud vet vad, alla de får man inte kalla för idioter? Så när du är blåst, då får man inte kalla dig för blåst eller idiot för att du är muslim? Ja mkt intelligent uttalande..lol... "Då säger jag - Jaha och?! Nu vet jag inte vad Iran har för ekonomi etc men enligt det du säger så skiter man väl totalt i vad ett land har.. Man ska ändåå inte behandla sina systrar och bröder inom islam på ett skitigt sätt.. Var är all mänsklighet?! Inom islam ska du hjälpa din bror och syster som är muslimer och som icke är muslimer alltså hjälpa alla så länge det inte är emot dig!" Mänskligheten finns i att man ens tog emot dem..att vissa blir illa behandlade beror väl inte på islam, shiaislam eller Iran? Jag blev illa behandlad när jag var där, menar du att jag ska klanka ner på hela landet ?? Jag blir illa behandlad i sverige ibland, ska alla svenska stå till svars för det? Ska sveriges demokrati, stat, regering kung och ministrar stå till svars för det? Hört talas om att rötägg finns överallt? Det är något som du och dina vänner missat därför är det ifrågasatt vilken nivå av intelligens ni besitter. Ekonomin spelar stor roll. Iran stödjer kampen mot Israel mot USA med en massa pengar, de har stor fattigdom de har stor misär ändå tog de emot miljoner flyktingar från grannländerna. Istället för att klanka ner på dem så borde du skriva ett inlägg om hur storartigt Iran är, för att de även efter alla sina problem ändå tog emot miljoner irakier, samma folk som just invaderat deras land..som sagt mkt idioti... "Klart man ska ta reda på all saning.. Men vad är sant och vad är fel?! Det du ser som sant ser en annan som fel. Och ni båda är muslimer. Tex shia och sunni.. Vi är inte överrens om samma saker men ändå är vi muslimer. Så för att du är shia så anser du att sunni muslimer är INTE muslimer eller?! Man går efter det man känner bäst för och det man TROR är rätt och är sanningen! Jag säger inte att du har fel om något du sagt.. Men det är min åsikt och vad jag hört, sett och läst.. Jag kanske har FEL enligt många andra muslimer och icke muslimer men jag står för det jag säger och tror på det men kanske min syn ändras om jag får in mer fakta.. Läs mitt inlägg igen och du kommer fatta. Du har så högt temperament så du vräker ur dig en hel del och börjar med ex hit och dit utan att förstårr det jag vill få ut ur texten!" Och idiotin fortsätter..vart har jag eller någon shiamuslim sagt att sunnis inte är muslimer? Hade du läst vad man skrev istället för vad dina fördomar och dina hjärnspöken talat om för dig, så hade du insett att det är inte något en shia skulle säga utan något som fienderna till shias säger om oss. Jag vet inte vart du fått det ifrån..men faktum är att sunnis är fel ute, hade jag trott att de hade rätt, då hade jag ju knappast valt shiaislam? Vad du eller andra anser vara fel spelar ingen större roll..du erkänner själv att du och de dina är okunniga..ska jag då verkligen bry mig om vad okunnigt folk säger om saker och ting? lol och dubbellol... Det var inte jag som klankade ner på ålder, på mitt liv osv..så nej..du vet inte ett dugg och du kommer kvarstå på din nivå för att du låter dina kvinnliga hormoner styra dig istället för logiken. Du vet inget om islam, inget om muslimer och inget om shiaislam och det beklagar jag men det är något du får ta itu med och har inget med fakta eller sanningen att göra. Jag finner det ytterst skrattretande att du, som inte vet ett skit om Iran eller om shia, står där och klankar ner på båda..på samma sätt vet du inget om mig och mitt liv och du vågar klanka ner på mig..men du är som miljoner andra, okunniga och storkäftade. Boohoo bahlool kallar mig för fjortis..suck? "Sen så är inte mina vänner exiliranier utan dom är afghaner (shiamuslimska) afghaner som bott sitt liv i iran och fått en hel del skit för det! Ingen hjälpte dom även fast det nu är så att Iran är ett shiamuslimskt land.. Ja och vad var dessa vänner till mig - Jo shiamuslimer!" Ingen hjälpte dem? Så de hus och tält de bodde i kom från Afghanistan? Så de kläder, den mat de skolböcker de fick, de kom från andra än Iran? Ingen hjälpte de? Vad gjrode de då dessa år i Iran? Satt de där och åt gräs eller? Hur tog de sig till Iran hur tog de sig från Iran? Vart fick de maten ifrån i Iran? Om ingen hjälpte dem vem tog emot dem? Var de illegala flyktingar i Iran eller? Iran har klädregler, det har man i Sverige också (försök du gå naken på stan) Och angående slöjan så har jag inte sagt att det är ett modeplagg! Jag håller med dig det är ett krav och inget skämt! Och jag har inte sagt att man ska gå naken ute på stan! Man kan ha anständiga kläder fast man inte bär slöja! Men meningen med mitt inlägg var att beskriva att - Hellre ha slöja på sig och inte be och fasta ?! Eller ta av sig slöjan på huvudet (men ha anständiga kläder på sig) och be och fasta?! Och det är ju det som sker i Iran att folk bär på slöja fast med "Ingen mening till den" ... "Sen att du kallar mig fjortis och mina vänner!! Jag har respekterat allt du sagt förutom detta! Jag måste acceptera din åsikt och respektera det men varför ta med det sista att jag är en fjortis och att mina vänner är det! Du är en 33 årig man.. Skäms över att säga att du är man eftersom en man kallar inte tjejer för fjortisar! Men jag säger TACK SÅ MYCKET!! Tar inte åt mig men du kallar inte mina vänner för fjortisar! ;) " Loooooool därför du gråtit i timmar nu på msn och här? För att du inte tar åt dig? Du och dina vänner är blåsta, har låg respekt för sig själva och andra, har stor okunnighet och är fjortisar..er klädsel och ert sätt att tala säger allt om det. Vad jag är och vilken ålder jag har spelar ingen roll det som spelar roll är hur ni tänker..Iran är skit för de hjälpte inte oss..eh?Som sagt..man blir fördummad av att ens slösa tid på er.

  • Anmäl

    542 dagar sedan av Miriam.Riaie
    SVAR till Bahlool: För det första så kallar man inte muslimskt folk för idioter! För det andra så har jag varit i Iran och sett och jag har hört och jag har läst vilket jag sa i inlägget. Jag accepterar din åsikt.. Vi har olika värderingar! Jag vet inte om du varit i Iran och checkat läget men det har jag gjort. Och som jag sa att jag ser olika sidor av vad man sett och vad man hört av folk. Och jag sa inte att det var shia folk som spelade musik utan sa att det var folk som gjorde det vilket betyder "vem som helst".. Och det spelar ingen roll hur "fattigt" Iran är eller var och att det inte har bra ekonomi. Du säger "Iran själv inte hade ekonomi för att föda sitt eget folk..samtidigt hade man 2 miljoner irakier att ta hand om..Iran är inte något västerländskt land med god ekonomi, det har stora problem, embargo emot sig, terrorattacker, hot från väst osv..att du sitter här och vågar tro på vad några dirt bags säger, säger mera om dig än om Iran." Då säger jag - Jaha och?! Nu vet jag inte vad Iran har för ekonomi etc men enligt det du säger så skiter man väl totalt i vad ett land har.. Man ska ändåå inte behandla sina systrar och bröder inom islam på ett skitigt sätt.. Var är all mänsklighet?! Inom islam ska du hjälpa din bror och syster som är muslimer och som icke är muslimer alltså hjälpa alla så länge det inte är emot dig! Klart man ska ta reda på all saning.. Men vad är sant och vad är fel?! Det du ser som sant ser en annan som fel. Och ni båda är muslimer. Tex shia och sunni.. Vi är inte överrens om samma saker men ändå är vi muslimer. Så för att du är shia så anser du att sunni muslimer är INTE muslimer eller?! Man går efter det man känner bäst för och det man TROR är rätt och är sanningen! Jag säger inte att du har fel om något du sagt.. Men det är min åsikt och vad jag hört, sett och läst.. Jag kanske har FEL enligt många andra muslimer och icke muslimer men jag står för det jag säger och tror på det men kanske min syn ändras om jag får in mer fakta.. Läs mitt inlägg igen och du kommer fatta. Du har så högt temperament så du vräker ur dig en hel del och börjar med ex hit och dit utan att förstårr det jag vill få ut ur texten! Sen så är inte mina vänner exiliranier utan dom är afghaner (shiamuslimska) afghaner som bott sitt liv i iran och fått en hel del skit för det! Ingen hjälpte dom även fast det nu är så att Iran är ett shiamuslimskt land.. Ja och vad var dessa vänner till mig - Jo shiamuslimer!!! Och angående slöjan så har jag inte sagt att det är ett modeplagg! Jag håller med dig det är ett krav och inget skämt! Och jag har inte sagt att man ska gå naken ute på stan! Man kan ha anständiga kläder fast man inte bär slöja! Men meningen med mitt inlägg var att beskriva att - Hellre ha slöja på sig och inte be och fasta ?! Eller ta av sig slöjan på huvudet (men ha anständiga kläder på sig) och be och fasta?! Och det är ju det som sker i Iran att folk bär på slöja fast med "Ingen mening till den" ... Sen att du kallar mig fjortis och mina vänner!! Jag har respekterat allt du sagt förutom detta! Jag måste acceptera din åsikt och respektera det men varför ta med det sista att jag är en fjortis och att mina vänner är det! Du är en 33 årig man.. Skäms över att säga att du är man eftersom en man kallar inte tjejer för fjortisar! Men jag säger TACK SÅ MYCKET!! Tar inte åt mig men du kallar inte mina vänner för fjortisar! ;)

  • Anmäl

    548 dagar sedan av Sara
    Bahool: Hur kan du säga så när det står i Koranen att ingen tvång ska förekomma i trosfrågor? Det gäller även slöjan. Enligt mig gör folket i Iran fel, det är fel att tvinga någon till någonting och precis som Miriam skriver så tror jag att om man tvingar någon till någonting inom tron så orsakar det bara att den personen kommer lämna religionen.

  • Anmäl

    548 dagar sedan av Bahlool
    suck? Du menar du litar mera på vad några idioter som lämnat Iran säger än vad du själv sett och kan se? De som spelar musik på Muharram i Iran är 1 de som hatar islam och den islamiska republiken (ex de gröna som sjöng och klappade under Muharram) eller 2 människor som inte är shias och som vill på det viset provocera. Att afghaner inte behandlas som kungar, kan ha att göra med att Iran hade över 2 miljoner afghaner levandes i Iran, medan Iran själv inte hade ekonomi för att föda sitt eget folk..samtidigt hade man 2 miljoner irakier att ta hand om..Iran är inte något västerländskt land med god ekonomi, det har stora problem, embargo emot sig, terrorattacker, hot från väst osv..att du sitter här och vågar tro på vad några dirt bags säger, säger mera om dig än om Iran. Alltid använd mera än vad folk säger om saker och ting.. För att belysa: Imam Hassan sades ha haft 300 fruar. Imam Ali sades ha velat ha makten och att han var en usling och en otrogen. Det sades av "muslimer" som levde på deras tid..betyder det att vi ska tro dem? Eller ska vi ta till oss fakta om dem och ta reda på sanningen? Det du gör är du faller för vad några idiotiska exiliranier säger..suck och dubbelsuck. Vad det anbelanger slöjan: Slöjan är ett krav, det är inget skämt, det är ingen modeplagg, även om du och dina fjortisvänner tror det, så är det ett krav på en muslimsk kvinna. Iran anser inte att kvinnor får ha på sig vad de vill ha..inget land säger det..försök du gå helt naken på stan så lovar jag dig mkt höga böter, även i detta "frihetens" land. Enligt fatwas och religiösa dekret så är slöjan ett krav, då är det väl rätt dumt ifall Iran skulle tillåta att du går halvnaken i landet, när landet säger sig vara DEN ISLAMiSKA REPUBLIKEN IRAN Trippelsuck...

  • Anmäl

    548 dagar sedan av Azz
    Hej. Fin blogg du har. :D Såg dig nog på Helsingborg festivalen! :)

  • Anmäl

    548 dagar sedan av N*
    håller med dig.. de e som att de inte ser nått alls helt instängda och när de kommer hit dom ser o därför öppnas de mer o tror att folket är så och klär sig på de sättet dom gör när de kommit till europa efter att de varit instängda i deras hemländer.. på de sättet förstör dom islams rykten och regler.. folk blandar ihop regler,islam och kultur.. kommentera på fel ställe =) www.blacklovve.blogg.se

  • Anmäl

    548 dagar sedan av Azz
    Hej. Fin blogg du har. :D Såg dig nog på Helsingborg festivalen! :)

  • Anmäl

    548 dagar sedan av Annica
    Tackar så mycket :)

  • Anmäl

    548 dagar sedan av Lizette <3
    Oj, nu blev jag lite ställd, hehe. Jag är inte så insatt i varken hur sitationen ser ut i Iran eller något annat land där Islam är den religion som är störst. O inte heller så insatt i Islam som jag är i andra religioner. Men det där var helt klart en tankeställare, måste säga att det du skrev om att man borde få vara "fri" o bestämma själv så man ska trivas i sitt land o i sin religion är så sant så det finns inte. :)


Annons

 
Fritid
 
 
 
     
 
Våra bloggare
 
 
 
     
 
Lokalt
 
   
     
 
Nöje & kultur
 
   
     
 
Ung 7
 
   
     
 
På Gång
 
 

Välj intressen:





Kalender
Lördag, 4 februari

 
     
 
Dagens lunch
 
 
























Lördag, 4 februari

Lunchalternativ

 
     
 
Väder & mätningar
 
 

Väder:

Söndag, 5 februari

  • Örnsköldsvik

    Kl. 00:00-06:00

    0,2 mm


    -22°

    2,8 m/s

    -
    0,2 mm
    Kl. 00-06
    -22°
    2,8 m/s

    0 mm
    Kl. 06-12
    -21°
    2,8 m/s

    0 mm
    Kl. 12-18
    -20°
    2,5 m/s

    0 mm
    Kl. 18-00
    -22°
    2,8 m/s

 
     
 
På TV
 
 

Kanaler:






































Dagens TV
Lördag, 4 februari

  • 21:30 Sherlock
    23:00 Rapport
  • 20:00 Friskytten
    22:15 Ridsport: Världscuphoppning
  • 22:00 Karatefylla
    22:30 Den perfekta stormen
  • 22:00 TV4Nyheterna
    22:05 Vädret
  • 21:30 Million dollar baby
    00:10 Hanging up
  • 21:30 Music and Lyrics
    23:40 Angel Eyes
  • 21:30 Funny People
    00:25 På djupt vatten
 
     
Gå till företagsregistret >

Annonser


Annons


Vill du få ut mer?

Bli medlem!

Skapa en gratis användare på Webben 7 och utnyttja alla möjligheter.

Skapa en användare »

Behöver du hjälp?

Behöver du hjälp?

Var lugn! Vi hjälper dig med tekniken runt Webben 7.

Väx med oss!

Annonsera

Vill du synas? Annonsera på Webben 7.

Kontakta oss!

Kontakt

Har du nya idéer eller förslag på förbättringar?

Finns det något du undrar över?

Kontakta oss

Läs Tidningen 7!

Här kan du läsa Tidningen 7!

7:an som PDF